!NA BLOGU JIŽ NEMÁM V PLÁNU PRACOVAT. NĚKTERÉ ČLÁNKY SE PŘESUNOU NA MŮJ DRUHÝ BLOG - NESCIO!

Tokyo Narita International Airport

20. srpna 2007 v 8:15 | Yoshiko Okatama |  Japonsko
Ačkoliv tokijské letiště Haneda je co do počtu přepravených pasažerů jednoznačně největším japonským letištěm, druhé tokijské letiště Narita drží prvenství v počtu mezinárodních letů a je tak nejčastější vstupní branou zahraničních návštěvníků do Japonska. Zároveň je letiště Narita významným nákladním překladištěm a je třetím největším letištěm v množství přepraveného nákladu. Letiště je však známé i z jiného důvodu, a to díky zásadnímu nesouhlasu místních obyvatel s jeho výstavbou.

Tokijské letiště Haneda čelilo kapacitním problémům již na konci šedesátých let, a to navzdory své poloze na off-shore ostrově. Tento způsob umístění letiště, tedy na speciálním ostrově v blízkosti velkého města, je v Japonsku velmi oblíbený a má své nesporné výhody. Jeho provedení však v případě letiště Haneda nedovolovalo další rozvoj. Plány na stavbu nového letiště byly velkolepé, mělo mít pět vzletových a přistávacích drah, z nichž dvě měly být dlouhé 4.000 metrů, aby bylo na letišti možné přistání s nadzvukovými letadly. Takové letiště si vyžadovalo značnou rozlohu a místo vhodné pro stavbu nebylo jednoduché najít. Okamžitě poté, co se začalo o nějakém místě uvažovat, zvedla se velká vlna odporu místních obyvatel. Když padlo definitivní rozhodnutí o stavbě v Sanrizuce v Naritě (zhruba stotisícové město v širší oblasti Tokia), musely být plány na velikost letiště značně sníženy; počítalo se již jen se třemi vzletovými a přistávacími dráhami. Nejdelší z nich (4.000 metrů) měla být dokončena v roce 1973.
Vzápětí se však rozhořel boj zastánců a odpůrců letiště v Naritě. Pro potřeby letiště musely být vykoupeny pozemky, z nichž 63% náleželo soukromým vlastníkům. Ti se sdružili do aliance a začali využívat taktiku kolektivního vlastnictví, když malý kus pozemku mohl být vlastněn mnoha lidmi a stát musel jednat o prodeji půdy individuálně s každým z nich. Stát musel značnou část půdy vyvlastnit, ovšem i tento akt byl mnoha vlastníky pozemků ignorován. Státu se však nakonec podařio vykoupit dostatek pozemků, aby mohla začít stavba jedné runwaye a terminálu. Odpor vlastníků půdy a části veřejnosti se však vystupňoval a začalo docházet k násilným konfliktům s policií; kolem staveniště pak musela být postavena třímetrová zeď.
Slavnostní otevření letiště Narita proběhlo 20. května 1978, a to krátce po půlnoci ve snaze vyhnout se střetu s protestujícími. V dalších letech pokračovala snaha státu o výkup dalších pozemků nutných pro stavbu druhé runwaye. Terminál letiště brzy kapacitně nedostačoval a v roce 1986 tak začala stavba Terminálu 2, jenž byl otevřen v prosinci 1992. V dubnu 2000 byla konečně započata výstavba druhé runwaye, která však, stejně jako následný provoz, byla značně ovlivněna přetrvávajícími pozemkovými spory. Její délka musela být z těchto důvodů zkrácena na 2.180 metrů a oproti původním plánu posunuta o 800 metrů na sever. Vzhledem k tomu, že vlastníci pozemků zabránili přímému silničnímu spojení se staveništěm, museli dodavatelé stavebního materiálu používat složité objížďky. Postavena mohla být pouze jedna pojížděcí dráha spojující runway s terminálem, která navíc musela v jednom místě udělat mírný oblouk směrem k runwayi, což vyvolává problémy a zpoždění při pojíždění v případě, kdy jiné letadlo vzlétá či přistává. Druhá přistávácí dráha byla otevřena 18. dubna 2002, a to právě včas, aby pomohla zvládnout nárůst pasažérů v souvislosti s mistrovstím světa ve fotbale, konaném v Japonsku v létě 2002.
V roce 2004 bylo letiště Narita zprivatizováno. V červnu 2006 byla otevřena nová část Terminálu 1 - South Wing Terminal, jenž je určen pro přepravce ze Star Alliance, především pak pro All Nippon Airways. Zároveň bylo oznámeno rozšíření druhé runwaye na 2.500 metrů, což je stále o 800 metrů méně, než kolik se původně plánovalo. V současné době probíhá příprava letiště na provoz dvoupatrových letadel Airbus A380, neboť již sedm leteckých společností oznámilo úmysl létat s tímto strojem do Tokia. V roce 2008 by mělo mít letiště Narita sedm stojánek pro A380 u Terminálu 1 a čtyři u Terminálu 2.
Doprava do centra Tokia je pro cestující poměrně zdlouhavá. Letiště je vzdáleno zhruba 65 kilometrů od centra a cesta vlakem trvá hodinu a dvacet minut. V roce 2010 by měla být otevřena nová vysokorychlostní dráha, díky níž se doba přepravy zkrátí na 37 minut.
Zajímavou výzvou pro letiště Narita je plánovaná výstavba nové runwaye na druhém tokijském letiště Haneda. Letiště Narita má v současné době monopol na mezinárodní lety, který je však postupně oslabován. V souvislosti se zvýšenou kapacitou letiště Haneda se tak pravděpodobně část mezinárodních letů přesune na toto letiště.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Sakura-san Sakura-san | Web | 20. srpna 2007 v 8:43 | Reagovat

SUPER =)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.